تبلیغات
غزل فرهادی - گردشگری
غزل فرهادی
مقالات ، یادداشت ، تحلیلها ، اطلاعات عمومی ، www.G-Farhadi.ir

نفر
تاریخ : پنجشنبه 24 بهمن 1392

حیدر مردانه - کارشناس امور فرهنگی و اجتماعی

گردشگری فراتر از صنعت


امروزه زمان بهره برداری  از فرصت‌های تجاری ارزشمند در زمینه ههای مختلف به ویژه گردشگری است. احتمال می رود گردش مالی صنعت گردشگری جهان بزودی از گردش مالی بخش صنعت بیشتر خواهد شد  و در چند سال آینده به ارقام بالا و قابل توجهی خواهد رسید.

در این میان، دستیابی کشورهایی که جاذبه‌های گردشگریشان وسیعتر است ، به یک درصد ارزش گردش مالی این صنعت، سالانه درآمدی

چشمگیر  ایجاد خواهد کرد که برای اقتصاد کشورهایی نظیر اقتصاد ایران، این ارقام میتواند راهگشا باشد و می‌تواند عمده فعالیت‌های اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهد. با این وجود برای دستیابی به چنین درآمد قابل حصولی می‌بایست برنامه‌ریزی جامعی صورت گرفته و سرمایه‌گذاری‌های مناسب در زمینه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این صنعت صورت پذیرد.
بررسی مقایسه‌ای گردشگران داخلی و خارجی در این صنعت نیز بیانگر اهمیت این صنعت در توسعه اقتصاد داخلی کشورها است به گونه‌ای که بر اساس آمار منتشره از سوی سازمان گردشگری جهانی، نسبت گردشگران داخلی به خارجی، نسبت ده به یک را نشان می دهد. در همین راستا آثار مستقیم حاصل از صنعت گردشگری ، با احتساب حدود 6 درصد از
تولید ناخالص داخلی جهانی در این صنعت ، نمایانگر تخصیص یک شغل از هر 15 شغل به این صنعت در آینده‌ای نزدیک بوده و در صورتی که آثار و منافع غیر‌مستقیم نیز مد نظر قرار گیرد حدود 10 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان و یک شغل از هر 9 شغل در این صنعت ایجاد خواهدشد.

نظر به اهمیت صنعت گردشگری در توسعه و شکوفایی اقتصادی ، باید برنامه ریزیها و سیاست‌گذاری‌های موثری در خصوص ارتقاء آن در کشورمان صورت پذیرد لازم به ذکر است عمده تلاش‌های مربوط به توسعه صنعت گردشگری در دهه‌های اخیر ، معطوف به رهیافت‌های تشویقی و تبلیغاتی و یا به عبارتی تقاضا محور بوده اند. در این راستا بیشتر هدفگذاری‌ها و وضع دستورالعمل‌های اجرایی معطوف به خصوصی‌سازی واحد‌های اقامتی، تبلیغات جهانگردی، آموزش نیروی انسانی، سیاست‌های تشویقی ساخت تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی، تخفیف‌های مالیاتی و ... بوده که بیشتر جذب تقاضا را مد نظر قرار داده است، در حالی که چالش‌های پیش روی این صنعت، نه تنها استحکام و تداوم بیشتر سیاست‌های جانب تقاضا را طلب می‌کند، بلکه سیاست‌گذاری ابعاد عرضه و سازماندهی ساختار فعالیت بنگاهها را می‌طلبد.

جمهوری اسلامی ایران با داشتن جاذبه‌های گردشگری (تاریخی مذهبی طبیعی) به لحاظ عدم اتخاذ سیاست‌های مؤثر در این بخش، هنوز نتوانسته است به سهم مناسب خود در بازار گردشگری جهان دست یابد و این امر سبب شده است تا بسیاری از معضلات اقتصادی-اجتماعی کشور که می‌تواند با توسعه گردشگری مرتفع گردد، همچنان پابرجا بماند. لذا ضروری است ضمن برشمردن چالش‌های اساسی مترتب بر این صنعت، به بررسی راهکارهای توسعه صنعت گردشگری در ایران، پرداخته شود.
در این مجموعه ابتدا به مفهوم توریسم و گردشگری پرداخته شده و سپس به جایگاه این صنعت در اقتصاد و چگونگی رشد اقتصادی که در ازای توسعه این صنعت به‌دست می‌آید اشاره شده و در ادامه مشکلات و موانعی که بر سر راه توسعه صنعت توریسم در کشور وجود دارد فهرست می‌گردند

در پایان امید است برای توسعه گردشگری ، این مقوله مهم و پرمنافع ، راهکارهای مناسبی از سوی کارشناسان و صاحبنظران ارائه گردد و مسولان و دست اندر کاران کشور عزیزمان برای رسیدن به جایگاه مناسب آن اقدامات راهگشا انجام دهند .



طبقه بندی: اطلاع رسانی،  اجتماعــی،  اقتصــادی، 
ارسال توسط غزل فرهادی
صفحات ویژه
پیوند های روزانه
نظر سنجی
این وبلاگ را به چه میزان جهت ارتقاء فرهنگ عمومی مناسب میدانید ؟





آرشیو مطالب
امکانات جانبی